healthislife

Alla inlägg den 15 januari 2013

Av Livia - 15 januari 2013 13:15

Detta blev en sådandär super - hälso - maträtt som funkar perfekt till detox. Detox är en slags reningsprocess av kroppen där man vill "skölja" ut slaggprodukter och dylikt för att må bättre och rena systemet helt enkelt. Nu för tiden finns det många som överdriver det och hävdar att man bara ska äta frukt eller följa en så kallad "juice detox" där man endast dricker juice från frukt och grönt. Det tycker inte jag är nogon smart idé då man missar så många näringsämmnen så som protein och fett. Det jag tänker på när man säger detox är något man gör någon vecka om året för att känna sig fräsch, och då äter man mycket frukt och grönt men även rena produkter som nötter, fisk och olja. Man äter dock inte rött kött, alcohol, raffinerat socker, animaliska produkter som mjölk och ost utan endast vegetabliska. Hursomhelst bör man ta det försiktigt vid detox och då inte träna hårt eller hålla på längre än 2 veckor. Denna maträtt blev superfräsch men det kan vara lite trixigt med spenatpappret. Järn, protein, antioxidanter, E - vitamin och C - vitamin är lite av det nyttiga som finns häri.

                     

Ingredienser 1 port:

1 kycklingfilé

Kryddor, svartpeppar, örtsalt

Spenatpapper ( 2dl fryst hackad spenat som du tinar och brer ut tunt på bakplåtspapper för att torka i ugn 120 grader 1 ½ - 2 timmar)  

Peston:

2 valnötter

1dl spenat

Basilika och persillja

¼ pressad citron

1tsk olja

1 klyfta vitlök

1soltorkad tomat

Linserna:

Ca 1dl kokta linser

Granatäpple

Grönsaker ( zuchini, paprika, tomat, bönor, rödlök)

1tsk olivolja

Lite vinäger

Salt och peppar

Avokadokräm:

½ avokado

Lime eller citron

Ev: 1krm spirulinapulver

Svartpeppar, örtsalt, persilja

Vitlök


Koka linser och blanda med övriga ingredienser. Mixa allt till peston. Skär kycklingfilén tunn i två bitar. Fyll med peston och rulla ihop, fäst med tandpetare. Koka upp vatten i en kastrull och ställi ett durkslag så att det är ÖVANFÖR vattnet. Lägg i kycklingen och sätt på locket. Ånga där i 6 – 10 min.

Mixa allt till avokadokrämen. Ta upp kycklingen ut ångbadet och rulla in i spenatpappret eller i sådant papper man använder till sushi, nori tror jag att det heter. Går att köpa på de flesta ica affärer.

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Skapa flashcards