healthislife

Alla inlägg den 8 januari 2013

Av Livia - 8 januari 2013 09:15

Kyckling frikadeller i gräddig tomatsås - 1 port


Detta är vad jag gjorde till middag efter ett gympass med fokus på kondition. En bra återämtning tycker jag, med mycket protein, alla vitaminer utan C från ägg, kolhydrater, mättande fibrer och nyttiga fetter. Jag fick en gammal köttmalare i julklapp och har tänkt ut många sätt att använda den på så det var kul att äntligen testa den och trots att den är från 80 – talet så funkade den perf! Man kan säkert bara mixa kycklingen i en mixer om man inte har en köttkvarn.

                        


Frikadeller:

1 kyckling filé

1ägg

2msk hirsflingor ( eller osötat ströbröd)

2msk pofiber ( eller något mjöl)

Kryddor, vit och svartpeppar, oregano, salt, lök pulver

1 tsk olja

+ 2 lagerblad, 1/ buljongtärning, 2 liter vatten, 1kryddpepparkorn till lagen

Tomatsås:

2 soltorkade tomater

6 små tomater eller 3 stora

200g krossade tomater

½ gul eller rödlök

1msk olja

Ev: 2 svampar

Kryddor, basilika, persillja, peppar, salt, 1/ buljongtärning, oregano, lökpulver

1 riven vitlök

½ dl vitt eller rött vin

2msk grädde eller turkisk yoghurt

1krm paprikapulver


Servera med grönsaker, bulgur/pasta/ris och riven parmesan


Mal eller mixa kyckling filén till färs. Blanda i ett ägg och övriga ingredienser. Låt svälla. Koka under tiden upp laget.  Forma bollar, jag fick sex stora. Lägg de i laget och koka i 7 – 13 min eller tills de är genomkokta.

Rosta tomaterna högt uppe i ugnen 280 grader 13 min.  Stek lök och ev svamp i olja, lägg i grillade tomater och koka med buljong och 1dl vatten tills allt är absorberat. Tillsätt då vin och krossade tomater och eventuellt mer vatten. I med kryddor och grädde och släng sedan i de avrunna frikadellerna och låt koka medelvärme i såsen 5 min.


Servera med grönsaker, bulgur/pasta/ris och riven parmesan och ev. några krossade valnötter.

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards