healthislife

Direktlänk till inlägg 14 december 2012

Jag snackar : Mellis

Av Livia - 14 december 2012 19:44

En normal person bör äta 2-3 mellis per dag, där storlek och innehåll varieras beroende på din storlek, hur mycket du rör dig, hur mycket du äter i övrigt och dina mål och behov. Mellanmål är viktiga för att man inte ska få blodsockerfall och för att man ska få i sig tillräckligt med energi för att orka med dagen och dess alla hinder.


Blodsockerfall skapas p.g.a att det har gått för låg tid mellan måltiderna ( man bör äta var 3-4:e timma) , att man endast har intagit snabba kolhydrater eller fel saker, att man inte har ätit tillräckligt, de som har diabetes får ofta blodsockerfall och måste därför ibland ta sprutor med insulin.


Vad händer i kroppen vid blodsockerfall? Jo, vi har något som kallas glykogen i kroppen och det förekommer framförallt i levern och när vi får dessa fallen omvandlas det till socker för att tillförse hjärnan och resten av kroppen med, då kroppen drivs av detta socker.


När det blir för lågt frisläpps stresshormoner som i värsta fall kan leda till att man svimmar. Om man under en längre tid och ofta får blodsockerfall kan det tillslut leda till att man eventuellt får diabetes. En annan konsekvens som ofta förekommer när man har lågt blodsocker är att man väljer att fylla på med något sockrigt så som en bulle, godis eller chips och detta ger en snabb kick och höjning i kurvan men den varar inte länge och snart måste man fylla på igen. Detta kallas ofta för snabba kolhydrater och det leder ofta till att man får en såkallad jojo- vana.


Man märker att man har fått blodsockerfall då man blir trött, okoncentrerad, yr, darrig, frusen eller irriterad och bör då fylla på med något.


Om detta inte är nog med skäl för att äta mellanmål och hålla blodsockret/trycket på en jämn nivå så kan jag även säga att de som äter regelbundet presterar bättre både i träningen, på jobbet/ i skolan och i övriga delar av sitt liv. Man orkar mer, är gladare, vågar mer och engagerar sig mer vilket ofta leder till nya kontakter och möjligheter. Dessa personer har oftare också hälsosammare kroppar och når oftare sina uppsatta mål.


Personligen ÄLSKAR jag att fixa till finfina mellisar med en massa konstiga och intressanta ingredienser, men det kan vara tidskrävande och alla har inte den tiden. Det är ofta ett annat skäl till att man inte äter mellis, man hinner inte, men oroa er inte, här kommer några tips på snabba, supernyttiga och effektiva mellis, notera dock att man bör anpassa efter hur aktiv man är m.m, om du fortfarande är hungrig bör du troligtvis addera mer:

  •  Supersmoothie- 1 banan, 1dl mjölk, 1dl kesella eller yoghurt, 1msk kakao, 1pressad apelsin, ½ dl rostade nötter/frön + torkade bär.

  • Jägarsnus – ½ - 0.75 dl nötter och frön ( som man rostar i ugn 200o 5min), 1-2 rutor hackad mörk choklad, ½ dl torkade bär. Rosta nötterna blanda sedan allt medans nötterna är varma och ställ i kylskåp 30 min.

  •  Bärkeso – 200g keso, 1dl bär, 2 rutor hackad mörk choklad, ½ dl nötter eller frön, ev 1msk honung/agave sirap + en frukt

  •  Rullar – Vispa 2 äggvitor till skum, vänd i 2msk dinkelmjöl eller annat + kryddor. Grädda 200 o ca 8 min. Fyll med t.e.x cream cheese, kallrökt lax, skinka, kalkon, ost, grönsaker, hummus, guackamole. Getost och rödbetor med linser, äpple och valnötter.

  •  Gröna snacket – Skär t.e.x gurka och morot i stavar. Koka ett ägg. Mixa 1dl kikärtor, 1msk olivolja, kryddor, vitlök, citron och fetaost. Mosa avokado och blanda med chilliflakes, vitlök och salt. Strö över solrosfrön och ät med förslagsvis mitt naanbröd med 1tsk olivolja på.

  • Musli – rosta ½ - 1dl havregryn eller dinkelgryn med 2msk honung eller agave/ kokossocker och 1 msk neutral olja ( kokosolja),1tsk vanilj pulver/essens, hacka 1 näve nötter och rosta dem med 10 min 200 grader. Blanda med frysta blåbär och servera med mjölk.

 

Man kan förslagsvis äta ett mindre mellis på förmiddagen, en frukt eller något men det är inte nödvändigt. De andra två är der viktiga, ett på eftermiddagen runt 14.00 – 15.00 , ett lite större för att orka till middagen. Och ett runt 20.00 – 21.00, mer som en förberedelse för den långa natten utan matintag. En kopp te, varm mjölk, macka, fruktsallad, en näve nötter, en hälsosam dessert, ja något medelstort.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Livia - 13 december 2014 21:46


God kväll, sitter här med mys mat och slötittar på en av de många filmerna som går och kände för att dela med mig av ett recept på en av mina favoritgrejer med julen. Som ni säkert har märkt så älskar jag pepparkaksdeg och att köpa hem och bara äta ä...

Av Livia - 12 december 2014 12:43

Heej, Vaknade sent idag, vid elva tiden och då blev det fin brunch med skottska TV serier på datorn. Min brunch bestod av en feta och kyckling äggviteomelett, en supergod halon och ingefära smoothie, ett äpple och ti det en macka med avokado. Men rec...

Av Livia - 8 december 2014 18:12

Japp mina vänner, det är som det står, paleo pepprisar! Super näringsrika, krispiga och goda med ätt kola ton. Enkelt med få ingredienser och dessutom nötfria, vete, smör och sockerfria! Testa som alternativ till det traditionella julbaket.     ...

Av Livia - 6 december 2014 19:29

Nu är det juligen, ju ju ju ju jul igen! Det är typ så  det låter överrallt på stan nu, så fort man går in i en butik. Jag har inte riktigt anammat The chistmas spirit men har gjort en del nyttigt julbak iallafall. Igår bakade jag denna Saffrans chee...

Av Livia - 2 december 2014 21:39

  God kväll! Snabbt inlägg! På ett mandelbröd, perfekt till frukost och urgott rostat eller inte. Gluten, vete, socker, jäst, smörfritt  och low carb. Try it!       Ingredienser 2 bröd: 1dl madelmjöl 1msk kokosmjöl 1tsk bakpulver 1ms...

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards